Saturday, January 12, 2013

8 Pahala Yang Berterusan

Assalamualaikum ,

Syukur ke hadrat ilahi sebab tuhan telah memberikan kita kehidupan untuk terus hidup dan hirup oksigen di bumi yang fana ini . Harini aku nak kongsikan beberapa info dari majalah yang aku baca yang pada aku amat menarik dan boleh aku kongsikan pada semua golongan masyarakat . Biar aku explain serba sedikit tentang majalah dan tajuk kita pada  hari ini , Info ini aku ambil dari satu kolum dari Majalah Iman , dimana majalah ini telah dkeluarkan oleh portal utusan karya , pada aku majalah ni memang banyak pengetahuan tentang islam dan ianya amat sesuai bagi semua golongan masyarakat , Okay berbalik semula pada tajuk kita yang kita akan bincang iaitu "8 Pahala Yang Berterusan" .

Anas r.a pernah berkata bahawa : Lapan jenis pahala yang tetap diterima seorang hamba allah walaupon dia telah meninggal dunia ialah :
  1. Sesiapa yang mendirikan masjid tetap mendapat pahala selagi masjid itu digunakan oleh orang ramai untuk beramal. 
  2. Sesiapa yang mengalirkan air sungai selagi ada orang yang meminumnya 
  3. Sesiapa yang menulis mashaf (Naskah al-quran yang bertulis tangan) selagi ada orang membacanya 
  4. Sesiapa yang menggali perigi selagi ada orang menggunakannya 
  5. Sesiapa yang menanam tanam-tanaman selagi ada yang memakannya , sama ada manusia atau burung 
  6. Mereka yang mengajar ilmu yang berguna selama ia diamalkan oleh orang yang mempelajarinya 
  7. Ibu bapa yang meninggalkan anak yang soleh yang mana si anak selalu beristighfar dan mendoakan kedua-dua orang tuannya 
  8. Guru al-quran yang mengajar ilmu kitab suci itu kepada muridnya dan si murid mengamalkan ajaran tersebut tanpa sedikit pun mengurangkan pahalanya. 

23 comments:

Khairiyah said...

Nice info Ezad. Dah follow awak. Harap awak follow saya balik. :)

Mimie said...

perkongsian yang bagus. keep writing :)

❤ Si Budak Vanilla ❤ said...

nice info. . :)

Ezad Izzuddin said...

@Khairiyah : Thanks , already follow you :)

Ezad Izzuddin said...

@Mimie : Alhamdulilah , thanks

Ezad Izzuddin said...

@BudakVanilla : Thanks :)

aku eryati said...

sy suka ini...info yg baik

Ezad Izzuddin said...

@Eryati : Thanks sis

AZRUL AZMI said...

Datang dari Blog Aku Penghibur... Nice blog...Kalau senang, Datang La Menjenguk ke Blog Saya!!!

Ezad Izzuddin said...

@Azrul : Thanks sebab singgah :)

aisyah humaira' said...

nice sharing. ada peluang utk lakukan no 6,7,8 :)

#niera dtg follow sini. dtg dari blog aku penghibur :0

Ezad Izzuddin said...

@Aisyah : Bagus-bagus , I will follow you :)

Gadis Desa said...

nice entri..satu perkongsian yg sgt berguna..

done follow awk..

ayusham http://eiqaleysha.blogspot.com

Ezad Izzuddin said...

@GadisDesa : Thanks :)

Mama Suhaila said...

perkogsian yg baik Ezad..

Syakirah mohd nasir said...

thanks for the info. dah follow awak ezad.. follow me back kyrahlullaby.blogspot.com

Ezad Izzuddin said...

@Mama ila : Thank mama :D

Ezad Izzuddin said...

@Syakirah : Thanks okay :D

Cik Arina said...

great post to inform =) done follow =)

Ezad Izzuddin said...

@Cik Arina : Thanks :D

sha (chirp chirp) said...

insyaALLAH. semoga pahala terus berterusan :)

singgah sambil follow! :) #707

jom! http://ice-chirp-chirp.blogspot.com/2013/01/siapa-berani-sahut-cabaran-wonder-glow.html :)

Schu haDa said...

salam..minta share entri ni ye ezad ;) tq

luqman zakaria said...

nice sharing..tq singgah arepnakbebel.com..hehe.