Friday, January 11, 2013

Pengalaman Kali Pertama Bawa Kereta


Assalamualaikum , 

Fuhh lega , akhirnya lega teramat lega bila dah habis latihan memandu selama 2 jam , Hahahhaah okay now aku tinggal lagi berapa jam je lagi sebelum cukup 8 jam sebelum di test untuk dalam litar dan JPJ test pada hari yang berikutnya .. Entri hari ini aku nak ceritakan pengalaman pertama aku bawa kereta dan sesi soal jawab , so korang layan jelah.

APA PERASAAN PERTAMA KALI BAWA KERETA ?
Perasaan die macam pertama kali kau makan steamboat without sauce , walaaaaaa , hahahah gurau je saja nak kenakan korang , Sebenarnya , masa first bawa kereta tu , ada lah perasaan takut dan gugup sikit-sikit  *Aku ulang sikit-sikit* . Dan lama-lama tu perasaan tu hilang sekelip mata , Best tau sebenarnya ditambah pulak dapat trainer yang lawak and sekepala dengan aku , Kesian kawan-kawan aku semua merungut sebab dapat Trainer garang macam singa kat zoo , Hahahha aku pulak bersyukur sebab dapat trainer yang faham situasi aku yang pertama kali bawa manual car , Untuk pengetahuan korang Trainer aku tu cina , nama dia ken dan muda lagi , Tough woooo badan dia *Cara aku cakap macam Gay lah pulak* Hahahhaha .. 

TAK PENAT KE BAWA KERETA ?
Sape cakap tak penat tu memang bukan oranglah jawabnya , mauuuu tak penat dibuatnya , nak nak bahagian kaki , kita kena sentiasa jaga clutch dan minyak , Now baru aku sedar betapa penatnya jadi pemandu , selama ni aku jadi penumpang asyik merungut  je lambatlah cepatlah . Dan sekarang baru aku sedar betapa penatnya nak memandu . Aku salute lah sape sape yang bawa manual car then tersekat dekat jem , hahahhaha memang korang kena tekan clutch je lah kan .. Hahahaha ..

SELAMA NI TAK PERNAH BAWA KERETA KE ?
Pernah , cuma malas nak tunjuk kehebatan aku , hahahhaha takdelah saje je , sebenarnya memang pernah cuma bawa automatic car jelah , Setakat auto tu memang celah gigi jelah , so orang kata "Bukan Anak Jantanlah Kalau Bawa Kereta Auto" hahahhaha so aku apa lagi terus daftar buat lesen manual car , hahahahah kononnya nak buktikan yang aku ni anak jantanlah , Okay what ever ! Next question please ?

APA YANG KAU BELAJAR MASA KAU TENGAH DRIVE ?
Banyak perkara yang aku dapat , sebagai contoh sebelum memulakan perjalanan kena double check lima perkara yang wajib kita check seperti Cermin pandang sisi , cermin pandang belakang , signal/Wiper , Free gear dan yang paling penting sekali Sit Belt/Kedudukan pemandu . Lima perkara tu wajib kena buat . Then , masa tengah jalan kita kena focus dan jangan sampai terkeluar garisan atau double line sebab boleh dikenakan pemotongan markah oleh JPJ . Banyak lagilah , korang kena rasa sendiri baru korang tahu 
  
BILA NAK TEST UNTUK JPJ ? 
Okay , korang ni kan , sengaja nak cari pasal kan , hahahhah bikin aku takut ajaaa , Kalau takde arah lintang akhir bulan ni dalam 31.1.2013 aku test dengan JPJ , Okay memang kecut perut ramai kata JPJ tu garang , so aku malas nak pikir banyak-banyak just think positive je . Mudah-mudahan aku lulus test jpj tu , Aminn ! 

Hahahaha , siapa kata bawa kereta tak best , pada aku best apa dapat jalan-jalan itu pon bergantung pada korang punya trainer lah , kalau dapat sebaik malaikat macam aku memang untunglah , kalau dapat sejahat iblis memang parahlah , hahahah apa-apa pon aku nak ucap selamat maju jaya kepada korang semua yang baru nak ambik atau tengah nak buat lesen kereta , Aku harap korang lulus , Aminn !
 

34 comments:

aini shahroni said...

Al the best untuk test jpj..
May Allah ease everything for you!

from ::Arkitek Hati::

Ezad Izzuddin said...

@Aini : Thanks :)

nuramirah rozamri said...

best la dah ley bwk kete kan..pasni mmg x lekat kat umah la ea..cam sy pandai je bwk kete mmg merayau je hahahahaa

nuramirah rozamri said...

best la dah ley bwk kete kan..pasni mmg x lekat kat umah la ea..cam sy pandai je bwk kete mmg merayau je hahahahaa

Nurul Farahizzati said...

akak punya lesen bila la nak sambung ni... huhuhu...

Ezad Izzuddin said...

@Amirah : Memang best , hehehheeh

Ezad Izzuddin said...

@Amirah : Merayau-rayau lah best :)

Ezad Izzuddin said...

@Nurul : Asal akak x sambung ? huhuhuhu

nadia farhana said...

all the best....mesti boleh!yakin²

Ezad Izzuddin said...

@Nadia : Thanks , hahahah yakin boleh !

Miss Purple said...

klau bole jgn dapat jpj pompuan yg test sbb salah sikit confirm fail terus.. hihi.. masa test jpj dulu majoriti yg dapat dgn jpj pompuan baru keluar pagar dah fail.. :)

Miss Purple said...

btw, gud luck.. :)

Eyqa Hasnan said...

eyqa follow sini . Wah ! Bestnya boleh bawak kereta .

Ezad Izzuddin said...

@Miss purple : Tulah dah ramai orang kata , jpj perempuan ni lokek sikit suka sangat fail kan orang , hahahah

Ezad Izzuddin said...

@Miss purple : Ehhh ? hahahha btw thanks :)

Ezad Izzuddin said...

@Eyqa : Thanks , memang best bawak kereta :)

Dkna Abza said...

jadilah pemandu berkhemah nanti :)

Ezad Izzuddin said...

@Dkna : HAHAHA ! Of course :)

Sya Chot .. said...

hahaha..trgt first time bawa kete..dulu befre ambik lesen kte ni,ayah chot dah ajar chot bawa kete dulu..asyik kena sound jer sbb xreti men ngn cluth..lps tu mndftr lesen,pkcik yg ajar chot tu puji "pernh bawa kete yer sblm ni,bgs" tme tu rasa terawan2 dgn pujian ni.haha wish u luck utk test jpj..Hope dpt test jpj laki aw..kalau pompuan,mmg hbs laa..cerewat habaq hang..hehe

Ezad Izzuddin said...

@Chot : hahahhaha siap kena sound dgn ayah chot tu yang tak boleh blaaa , hahhhaaha btw thanks hopefully x dapat JPJ perempuan :)

mahabbah seputih sutera said...

haha..all the best..
akak masa 1st time blaja tu
kena marah2 dengan trainer..
terus tukar org..
tak sanggup dimarahai lagi..uwwaa
tap skang sy ada "P"
hahah...but, bawak keta manual lebih feeling n adventure berbanding auto...honestly, akak tak pandai bwk keta auto...hahah

Ezad Izzuddin said...

@Mahabbah : Woahhhhh , boleh tukar trainer ehh ? ouhh tak tahu pulak , hehehehe

nabila said...

abah nabila ajar orang bawa kereta juga. Orang lain abah ajar,tapi nabila sendiri tak boleh bawa kereta. Lagipun,baru masuk f5. ;)

Ezad Izzuddin said...

@Nabila : HEHEHHE ! takpe try je drive dulu , nanti bile nak ambik lesen senang , semua benda kita dah tahu :)

✿ Misz Noni ✿ said...

all the best utk test jpj nanti ! don't worry , jpj semuanya ok2 . bukannya garang2 macam yg orang selalu cerita :)

Ezad Izzuddin said...

@Misz : Thank you , hopefully macam tu gamaknya :D

KeY_riN said...

nice bile da bawak kete..selamat menjalani hidup berkereta pas ni..konfem jadi driver sepenuh masa, hahaha

Ezad Izzuddin said...

@Key_riN : Hahahaha, thanks :)

Nurul Ain said...

wahh..
http://nurulnamasaya.blogspot.com/

Mawar Putih said...

Hurm... Akak lepas jer dpt lesen langsung x bwk kereta. Lesen buat perhiasaan jer. :(

zahidahwahid said...

good luck untuk test jpj....
*lama dah tak drive...

Ezad Izzuddin said...

@Nurul : Wahhhh :D

Ezad Izzuddin said...

@Mawar : Hahahahha , kenapa tak bawa ?

Ezad Izzuddin said...

@zahidah : Thanks :D